Bijna 16.000 verzekerden van Zilveren Kruis Achmea hebben de afgelopen weken hun mening, tips en wensen ingediend voor de afspraken die de verzekeraar gaat maken met zorgverleners voor 2014. "We zijn positief verrast. In eerste instantie door het overweldigende aantal reacties, maar zeker ook door de ontzettend waardevolle tips van verzekerden over hoe de zorg beter en goedkoper kan," aldus Ben Crul, senior medisch adviseur van Zilveren Kruis.




Ongeveer 7.500 verzekerden hebben de algemene enquetevragen over kwaliteit, prijs en bereikbaarheid beantwoord. 8.500 verzekerden hebben daarnaast ook vragen beantwoord over de zorg bij onder andere diabetes, beroerte, rugoperaties, heup-/knievervanging en nierdialyse. "Steeds meer mensen zijn bewust met de kwaliteit en prijs van hun behandeling bezig en willen daarover informatie."


Kwaliteit doorslaggevend bij keuze ziekenhuis
- 85% van de ondervraagden vindt het belangrijk geïnformeerd te worden over kwaliteits- en prijsverschillen tussen zorgverleners;
- Maar liefst 80% geeft aan naar een ander ziekenhuis te willen gaan als de kwaliteit van een specifieke behandeling beter is dan in het ziekenhuis van voorkeur;
- Bijna iedereen (90%) kiest voor een goedkopere behandeling bij gelijke kwaliteit;
- 64% wil dat de goedkopere én duurdere behandeling opgenomen zijn in de verzekering om zelf een keuze te kunnen maken;
- 69% vindt een reistijd tussen 40 en 60 minuten acceptabel;
- En 37% wil de (half)jaarlijkse controle verplaatsen van medisch specialist naar huisarts. 22% maakt het niet uit.


Klantwensen onderdeel van inkoopgesprekken met zorgverleners
Binnenkort starten de inkoopgesprekken met ziekenhuizen over het jaar 2014. "Niet alleen wijzelf, maar ook onze verzekerden willen dat ziekenhuizen transparanter worden, zowel in kwaliteit als in prijs. Dat levert uiteindelijk de beste zorg op. Voor de beste prijs."


Wat Zilveren Kruis als eerste meeneemt in de gesprekken met de zorgverleners en in de inkoop:
- Betere samenwerking tussen afdelingen van ziekenhuizen organiseren;
- Klantervaringen beter meten en continu verbeteren. Zilveren Kruis wil dat ziekenhuizen zelf klantervaringen meten waardoor sneller informatie beschikbaar is en daardoor eerder verbeterd kan worden;
- Bepaalde controles verplaatsen van het ziekenhuis naar de huisarts;
- Verbetering zorg en reële te verantwoorden prijzen bij heup-/knievervanging;
- Transparante informatie over mogelijke complicaties en overzicht complicatiekans bij o.a. operaties heup, knie en staar;
- Dubbele behandeling (zowel bij huisarts als bij ziekenhuis) beperken;
- Stimuleren van thuisdialyse.


Myreport twitter