Zorgverzekeraars experimenteren al bijna twee jaar met een centraal voorschrijfsysteem om mensen met hoorproblemen te voorzien van hoortoestellen. Dit systeem brengt de zorgvraag op te beperkte wijze in kaart en knoopt daaraan op ondoorzichtige wijze middels een categorie indeling hoortoestellen vast die de audiciens mogen aanmeten. Volgens GAIN is dit systeem gebouwd op willekeurige uitgangspunten en komt het resultaat lang niet altijd tegemoet aan de specifieke wensen en de noodzakelijke behoeften van de klant. Bovendien ontzeggen de zorgverzekeraars de klant de keuzevrijheid voor betere hoortoestellen.  

De vereniging van fabrikanten van hoortoestellen, GAIN, heeft ernstige problemen met het voorschrijfsysteem dat zorgverzekeraars hanteren om mensen met hoorproblemen te voorzien van hoortoestellen. Fabrikanten menen dat lang niet alle relevante factoren die een rol spelen bij de keuze van hoortoestellen, in ogenschouw worden genomen. De keuze voor een hoortoestel zou gemaakt moeten worden in nauw overleg met de klant en op basis van zijn persoonlijke omstandigheden. En niet zoals nu gebeurt aan de hand van een centraal geleid voorschrijfsysteem van zorgverzekeraars dat in de (beperkte) studeerkamer is bedacht. Bovendien vinden fabrikanten dat de verzekerden moeten kunnen kiezen voor betere producten dan die welke de zorgverzekeraars goed genoeg vinden. 

De fabrikanten hebben ook grote moeite met het systeem dat alle zorgverzekeraars hanteren omdat het juist bedoeld was om de kwaliteit van de keuze van hoortoestellen te verbeteren. De keuze voor hoortoestellen zou veel meer op gestructureerde wijze gericht moeten zijn op het opheffen van de functiebeperkingen van de klant. In plaats daarvan hebben zorgverzekeraars een rigide systeem laten ontwerpen dat weinig ruimte biedt voor persoonlijke omstandigheden en waarbij keuzevrijheid voor de klant, ook al is deze keuzevrijheid noodzakelijk om te voldoen aan de behoeften van de klant, ontbreekt. 

Fabrikanten vinden dat de keuze voor hoortoestellen gemaakt dient te worden aan de hand van audiometrische gegevens, specifieke luisteromstandigheden, het cognitieve vermogen en de noodzakelijke behoeften van de klant. De gemaakte keuze kan tijdens de proefperiode aan de hand van de ervaring van de klant worden bevestigd dan wel herzien worden.

Myreport twitter